Teachers as Learners - Učitelé jako žáci
Projekt Erasmus+ Vzdělávání dospělých
Oblast žádosti: Školní vzdělání
Zahájení projektu: 1. června 2024
Konec projektu: 30. listopadu 2025
Výše grantu: 19 163 euro
Plánované akce: 8 zahraničních mobilit zaměstnanců školy (Irsko, Malta, Německo)
Prezentace zahraničních mobilit
Na první oficiální den školního roku 2025/2026 si účastníci jednotlivých zahraničních mobilit, které proběhly pod záštitou programu Erasmus+, připravili prezentace svých výjezdů a pobytů. Sdíleli tak se svými kolegy nezapomenutelné zážitky. Cílem bylo především propagovat program jako celek, ale také motivovat ostatní zaměstnance školy k zapojení se do případného dalšího projektu.
Nikdo z prezentujících nemohl nevyzdvihnout, jaký nezpochybnitelný přínos osobní i profesní pro něho mobilita měla. Posunutí vlastních hranic, získání sebevědomí a nových znalostí a dovedností, důležité životní zkušenosti, rozšíření obzorů, navázání kontaktů, srovnání a nadhled, ale i ocenění toho, co máme doma. Není to málo, co program Erasmus+ nabízí, takže jsme nesmírně vděční, že můžeme být jeho součástí.
Anglický jazyk a irská kultura
Dalším účastníkem zahraniční mobility byla Mgr. Zuzana Jalová, která chtěla zapracovat na svých jazykových kompetencích a dozvědět se něco o irské kultuře.
"V srpnu letošního roku jsem se v rámci programu Erasmus+ zúčastnila studijního výjezdu do překrásného přístavního města Galway. Studium bylo zaměřené nejen na každodenní používání anglického jazyka a rozvíjení komunikačních a prezentačních dovedností, ale také na objevování krás historie a kultury Irska ve škole i při nabízených odpoledních aktivitách. Velkým přínosem této cesty bylo setkání s lidmi z různých koutů světa, sdílení zkušeností ze školního prostředí, možnost zkoumat odlišnou kulturu a celkové rozšíření obzorů. Jsem velmi vděčná za tuto příležitost."
Angličtina na hřišti
Mgr. Ivana Ševčíková absolvovala na Maltě dvoutýdenní jazykově-metodický kurz zaměřený na výuku angličtiny na 1. stupni. Jaký přínos v něm spatřuje?
"Jedním z nejdůležitějších aspektů metodických kurzů je jejich praktický dopad. Učitel se nevrací domů pouze s novými vědomostmi, ale i s konkrétními materiály a nápady, které může okamžitě využít. Může si přivézt pracovní listy, prezentace, seznam doporučených aktivit nebo metodické příručky. Důležitější než samotné materiály je však změna pohledu na výuku. Učitel, který si vyzkoušel nové metody, se často stává otevřenějším experimentování. Nebojí se zkoušet nové věci, protože ví, že právě pestrost a aktivní zapojení žáků jsou klíčem k úspěchu. "
Využití digitálních technologií ve výuce
Projekt Erasmus+ není neposkytuje pouze kurzy jazykové a metodologické. Komunikativní znalost cizího jazyka na určité úrovni dle zaměření zvoleného tématu však předpokládá. Mgr. Adéla Jenderková se zúčastnila týdenního odborného kurzu informačních technologií.
"V rámci programu Erasmus+ jsem se zúčastnila týdenního kurzu na Maltě, zaměřeného na využití technologií ve výuce. Lektor byl velmi zkušený a dokázal srozumitelně předat praktické tipy i moderní aplikace, které lze začlenit do vyučování. Kurz mi přinesl nové dovednosti a inspiraci pro inovativní výuku. Ve volném čase jsem objevovala krásy ostrova – navštívila jsem Blue Grotto, historickou Vallettu i malebná přilehlá městečka. Pobyt byl pro mě nejen profesním přínosem, ale i nezapomenutelným zážitkem."
Za němčinou do Regensburgu
Říká se, že kolik jazyků umíme, tolikrát jsme člověkem. Díky naší geografické poloze a společné historii s německy mluvícími zeměmi je alespoň částečná znalost jejich jazyka žádoucí. Připočteme-li k tomu naši dlouhodobou spolupráci se školou v Halberstadtu, není pochyb o tom, že výsledky týdenního intenzivního kurzu obecné němčiny, který absolvovaly Mgr. Jana Matušková a účetní školy Oldřiška Bílková, najdou v životě naší školy praktické využití.
„Z nuly na sto. Němčinu jsem nikdy nestudovala, ale jsem jazykářka s rakouskými předky a ti mi asi nějaké skryté, doposud netušené geny předali. Z kurzu jsem se snažila vytěžit maximum jak po stránce jazykové, tak po stránce metodologické a kulturní. Díky vlídné podpoře lektorů a mých spolužáků jsem za týden udělala obrovský pokrok. Co ovšem hodnotím jako největší pozitivum, je fakt, že jsem ztratila z německého jazyka obavy. Kurz beru jako začátek zajímavé a napínavé cesty, protože mám v plánu s němčinou pokračovat. A jen tak mimochodem, středověký Regensburg je kouzelné místo, ve kterém je neustále co objevovat.“
První zahraniční mobility
První dvě zahraniční mobility již máme za sebou. Mgr. Iva Třetinová a Mgr. Jana Holcnerová strávily během letních prázdnin 14 dní v irské metropoli Dublinu. Jak svůj pobyt hodnotí?
„Letos jsme dostaly skvělou příležitost rozšířit nejen své jazykové vybavení a všeobecný kulturní přehled, ale i seznámit se s moderními didaktickými postupy. Atmosféra tepajícího velkoměsta, ale i malebná přímořská krajina nás okouzlily. Dalším z řady benefitů našeho studijního pobytu bylo navázání mezinárodních kontaktů a výměna zkušeností mezi učiteli.“
Věříme, že náš projekt dostojí svému názvu a že „učitelé jako žáci“ budou motivovat. Budou živým důkazem toho, že neustrnuli, že mají snahu se i nadále vzdělávat, že jejich celoživotní posláním je nejen učit, ale i SE učit.
Žádost Erasmus+ schválena
Program Erasmus+ umožňuje zahraniční výjezdy a podporuje mezinárodní spolupráci. Přináší inovace do vzdělávání a v účastnících podporuje všeobecný rozvoj dovedností. Těší se veliké oblibě a zájmu i v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, není tedy divu, že v letošní výzvě bylo podáno 366 žádostí o zahraniční mobility učitelů.
S radostí jsme přijali zprávu o tom, že naše žádost o jazykové a metodologické kurzy pro 8 zaměstnanců naší školy ve výši 19 163 euro patří mezi 66 schválených. Je to veliký úspěch!