Školní psycholog

Kromě práce s třídními kolektivy poskytuji individuální poradenství a podporu žákům, rodičům
i pedagogům školy. K individuální systematické práci s dítětem je nezbytný informovaný souhlas zákonných zástupců.

Výhodou školního psychologa je práce přímo „v terénu“, znalost konkrétního školního prostředí
a psychosociálního klimatu tříd.

Úzce spolupracuji se všemi členy ŠPP (školské poradenské pracoviště),  učitelským  sborem a vedením školy, dle potřeby také s pedagogicko-psychologickou poradnou.

Školní psycholog dodržuje etický kodex poradenského pracovníka, činnost je vymezena příslušnými platnými právními předpisy.


S čím mohu pomoci žákům?

  • S akutní krizovou, stresovou situací (stalo se něco závažného, už je toho moc a nevíš si s tím rady).
  • S problémy v komunikaci (domluva se spolužáky, rodiči nebo učiteli nějak neklape).
  • Se strachem, úzkostí, trémou, nejistotou, smutkem, osamělostí apod.
  • Máš pocit, že do třídy nezapadáš, někdo ti ubližuje?
  • S potížemi v učení, zhoršení prospěchu, zvládáním neúspěchu.
  • S výběrem vhodné střední školy.
  • S osobními problémy k sobě, k rodičům, vrstevníkům atd.

S čím mohu pomoci rodičům, zákonným zástupcům?

  • Poradenství při adaptačních potíží vašich dětí.
  • Poradenství při zvládání výchovných a výukových problémů, školního neúspěchu
  • Poradenství při náhlé změně chování a dalších projevů dítěte (máte pocit, že se něco s dítětem děje).
  • Zátěžové, krizové situace, které ovlivňují život vašeho dítěte
  • Informování nebo nasměrování na další místa pomoci apod.

 

ADHD je porucha mozku vyznačující se trvalou nepozorností, hyperaktivitou, impulzivitou, která narušuje fungování jedince nebo jeho vývoj.

Vyskytuje se častěji u mužů.

Důležitá je správná diagnóza (stanovuje neurolog, psychiatr, klinický psycholog) a účinná léčba.

PŘÍZNAKY ADHD:

  • Hyperaktivita (neklid i v nevhodných situacích)
  • Impulzivita
  • Problém se soustředit nebo dokončit úkol
  • Potíže např. s učením
  • Deprese
  • Chronická úzkost
  • Nadměrné užívání chemických látek
  • Neklidné chování
  • Genetika - predispozice

 

Kroužky vhodné pro rozvoj pozitivních vzorců chování:

  1. Plavání – vytrvalost a zklidnění, snižuje stresový hormon.
  2. Lezení a parkour – překonání překážek, vybití přebytečné energie kreativně, nekonvenčním způsobem, posiluje sebevědomí a pocit svobody a pracovní paměť a flexibilitu myšlení.
  3. Divadelní kroužek – empatie, sociální dovednosti, neverbální komunikaci, porozumění cizím osobám.
  4. Hudební kroužek – trénuje paměť, kognitivní funkce a exekutivní funkce (pracovní paměť, inhibiční kontrola), soustředění na rytmus, melodii a noty.
  5. Taneční kroužek – koordinace, rovnováha, motorické dovednosti, soustředění a paměť, prostorové vnímání.
  6. Skaut, outdoorové aktivity – strukturu a pravidla cíle, zodpovědnost, samostatnost, sociální dovednosti, snižuje rizikové chování.
  7. Vědecké a experimentální kroužky – zlepšují porozumění složitým konceptům, posilují paměť.
  8. Stavebnice a modelářství – prostorová představivost, jemnou motoriku, kreativitu, vizuálně-prostorové dovednosti.
  9. Zaměřené na zvířata – empatii, soucit, zodpovědnost, interakce se zvířaty, zvyšuje hladinu pohody.
  10. Jóga a relaxační techniky – zlepšuje flexibilitu, sílu, rovnováhu, koordinaci, učí pracovat s dechem (zklidnění), zlepšuje pozornost a snižuje hyperaktivitu.