Školní psycholog
Kromě práce s třídními kolektivy poskytuji individuální poradenství a podporu žákům, rodičům
i pedagogům školy. K individuální systematické práci s dítětem je nezbytný informovaný souhlas zákonných zástupců.
Výhodou školního psychologa je práce přímo „v terénu“, znalost konkrétního školního prostředí
a psychosociálního klimatu tříd.
Úzce spolupracuji se všemi členy ŠPP (školské poradenské pracoviště), učitelským sborem a vedením školy, dle potřeby také s pedagogicko-psychologickou poradnou.
Školní psycholog dodržuje etický kodex poradenského pracovníka, činnost je vymezena příslušnými platnými právními předpisy.
S čím mohu pomoci žákům?
- S akutní krizovou, stresovou situací (stalo se něco závažného, už je toho moc a nevíš si s tím rady).
- S problémy v komunikaci (domluva se spolužáky, rodiči nebo učiteli nějak neklape).
- Se strachem, úzkostí, trémou, nejistotou, smutkem, osamělostí apod.
- Máš pocit, že do třídy nezapadáš, někdo ti ubližuje?
- S potížemi v učení, zhoršení prospěchu, zvládáním neúspěchu.
- S výběrem vhodné střední školy.
- S osobními problémy k sobě, k rodičům, vrstevníkům atd.
S čím mohu pomoci rodičům, zákonným zástupcům?
- Poradenství při adaptačních potíží vašich dětí.
- Poradenství při zvládání výchovných a výukových problémů, školního neúspěchu
- Poradenství při náhlé změně chování a dalších projevů dítěte (máte pocit, že se něco s dítětem děje).
- Zátěžové, krizové situace, které ovlivňují život vašeho dítěte
- Informování nebo nasměrování na další místa pomoci apod.
ADHD je porucha mozku vyznačující se trvalou nepozorností, hyperaktivitou, impulzivitou, která narušuje fungování jedince nebo jeho vývoj.
Vyskytuje se častěji u mužů.
Důležitá je správná diagnóza (stanovuje neurolog, psychiatr, klinický psycholog) a účinná léčba.
PŘÍZNAKY ADHD:
- Hyperaktivita (neklid i v nevhodných situacích)
- Impulzivita
- Problém se soustředit nebo dokončit úkol
- Potíže např. s učením
- Deprese
- Chronická úzkost
- Nadměrné užívání chemických látek
- Neklidné chování
- Genetika - predispozice
Kroužky vhodné pro rozvoj pozitivních vzorců chování:
- Plavání – vytrvalost a zklidnění, snižuje stresový hormon.
- Lezení a parkour – překonání překážek, vybití přebytečné energie kreativně, nekonvenčním způsobem, posiluje sebevědomí a pocit svobody a pracovní paměť a flexibilitu myšlení.
- Divadelní kroužek – empatie, sociální dovednosti, neverbální komunikaci, porozumění cizím osobám.
- Hudební kroužek – trénuje paměť, kognitivní funkce a exekutivní funkce (pracovní paměť, inhibiční kontrola), soustředění na rytmus, melodii a noty.
- Taneční kroužek – koordinace, rovnováha, motorické dovednosti, soustředění a paměť, prostorové vnímání.
- Skaut, outdoorové aktivity – strukturu a pravidla cíle, zodpovědnost, samostatnost, sociální dovednosti, snižuje rizikové chování.
- Vědecké a experimentální kroužky – zlepšují porozumění složitým konceptům, posilují paměť.
- Stavebnice a modelářství – prostorová představivost, jemnou motoriku, kreativitu, vizuálně-prostorové dovednosti.
- Zaměřené na zvířata – empatii, soucit, zodpovědnost, interakce se zvířaty, zvyšuje hladinu pohody.
- Jóga a relaxační techniky – zlepšuje flexibilitu, sílu, rovnováhu, koordinaci, učí pracovat s dechem (zklidnění), zlepšuje pozornost a snižuje hyperaktivitu.