Minimální preventivní program
ZŠ Černá Hora
2024/2025
ÚVOD
Nárůst rizikového chování včetně zneužívání návykových látek se týká i populace mládeže
a dětí školního věku. Děti, které navštěvují ZŠ, patří k nejohroženější skupině.
Je tedy důležité zahájit primární prevenci právě v době základní školní docházky a poskytnout žákům potřebné informace formou, která je přiměřená jejich věku.
Z tohoto důvodu i naše škola připravuje a realizuje komplexní program primární prevence rizikového chování včetně primární prevence užívání návykových látek.
Minimální preventivní program vychází z Metodického pokynu ministra školství, mládeže
a tělovýchovy k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže č. j. 20 006/2007-51.
Jde o komplexní systémový prvek v realizaci preventivních aktivit, program je jednou ročně vyhodnocován.
VSTUPNÍ INFORMACE
Charakteristika regionu a školy
Základní škola Černá Hora je školou úplnou. Školu navštěvují žáci z Černé Hory a z přilehlých obcí Bořitov, Brťov-Jeneč, Lubě, Malá Lhota, Závist, Blansko, Žernovník.
Samotný školní objekt se nachází v klidné části městyse a je vzdálen od hlavních silničních tahů. Kromě kmenových učeben máme i odborné pracovny fyziky a chemie, dále jazykovou učebnu, počítačovou učebnu, cvičný byt a čtyři oddělení školní družiny. Většina učeben má přístup na internet a je vybavena moderní didaktickou technikou. Součástí školy je také školní jídelna, tělocvična, travnaté školní hřiště s tartanovou běžeckou dráhou a školní zahrada. Ve druhém patře přístavby je umístěn koutek živé přírody, o který žáci pravidelně pečují.
Škola se dlouhodobě prezentuje úspěšnou činností školního pěveckého sboru, podporou výuky lyžování a dalších sportovních a pohybových aktivit. Dále klademe velký důraz na dobré vztahy mezi učiteli a žáky, na spolupráci se zřizovatelem a ostatními spolky a sdruženími, které v městysi působí. Dbáme na dodržování čistoty, snažíme se vytvářet estetické školní prostředí.
MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM
Vytyčení rizikového chování
Primární prevence rizikového chování u dětí a mládeže v působnosti naší školy je zaměřena na:
a) předcházení zejména následujícím rizikovým jevům v chování žáků:
- záškoláctví
- šikana
- kriminalita
- sexuálně rizikové chování
- užívání návykových látek (tabák, alkohol, omamné a psychotropní látky (OPL) a onemocnění HIV/AIDS a dalšími infekčními nemocemi souvisejícími s užíváním návykových látek
- netolismus (virtuální drogy) a patologické hráčství (gambling)
b) rozpoznání a zajištění včasné intervence zejména v případech:
- domácího násilí
- týrání a zneužívání dětí, včetně komerčního sexuálního zneužívání
- ohrožování mravní výchovy mládeže
- poruch příjmu potravy (mentální bulimie, mentální anorexie)
Cílové skupiny
Hlavní cílovou skupinu tvoří žáci 1. - 9. ročníku základní školy, se zvláštním přihlédnutím
k dětem ze sociálně slabšího a málo podnětného rodinného prostředí, dětem jiných národností (v tomto školním roce máme 4 děti z Ukrajiny), dětem s nedostatečným prospěchem a s některými typy specifických vývojových poruch chování.
Cíle prevence na škole
Dlouhodobým cílem prevence na škole je ve spolupráci s rodiči a ostatními institucemi formovat osobnost žáka, která je s ohledem na svůj věk schopná orientovat se v dané problematice, zkoumat ji, ptát se a činit správná rozhodnutí. Osobnost, která si bude vážit svého zdraví, bude si umět zorganizovat svůj vlastní volný čas a bude umět zvládat sociální dovednosti. Výchovné úsilí školy vést k takovému působení na žáky, aby v nich byly upevněny pozitivní vlastnosti a návyky, které jim pomohou v krizových situacích přijmout nejvhodnější řešení. Prohlubovat komunikační dovednosti mezi učitelem, rodiči a žákem, posilování sebevědomí, sebeúcty a vzájemné úcty, řešení konfliktů a překonávání překážek.
Vytvářet podmínky pro kladné postoje pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců školy k problematice prevence rizikového chování.
Střednědobé cíle:
- zajistit pravidelnou práci s třídním kolektivem (třídní učitel, školní psycholog, ŠMP, VP)
- podporovat u rodičů zájem o dění ve škole
- prohlubovat další vzdělávání pedagogických pracovníků
- pravidelné a efektivní třídnické hodiny za účelem stálého a včasného monitorování nálad ve třídách, zjišťování problémů k řešení
Krátkodobé cíle:
- zajistit besedy, nebo jiné aktivity s tématy prevence rizikového chování
- zapojovat děti do aktivit školy
- podporovat aktivity zaměřené na vhodné využití volného času dětí
- řešit aktuální problémové situace v oblasti rizikového chování
- zajistit pro rodiče informační materiály k problematice rizikového chování
Realizace preventivních aktivit
Metody a formy práce
V rámci výuky budou kromě tradičních metod práce využívány také další metody, které
se dosud osvědčily:
- aktivní sociální učení
- výklad (informace)
- individuální přístup k žákům
- samostatná práce (výtvarné, slohové, referáty…)
- přednášky, besedy
- dramatická výchova, sociální hry, hraní rolí, obhajoba názoru, trénování způsobu odmítání nabídky drog…
- párová skupinová práce ve třídě apod.
PRIMÁRNÍ PREVENCE V RÁMCI VÝUKY PŘEDMĚTŮ
Prevence rizikového chování je součástí ŠVP a platných učebních osnov. Preventivní témata jsou nejčastěji frekventována v hodinách:
- Výchovy ke zdraví
- Výchovy k občanství
- Chemie, Přírodopisu, Přírodovědy
- Světa kolem nás
- Tělesné výchovy
Různé aspekty preventivního působení jsou mezipředmětově koordinovány. Prevenci provádíme i tehdy, když nastane vhodná situace (např. dotazy dětí, schůzka rodičů, problém ve třídě).
- stupeň
Po pěti letech mají děti umět:
- definovat rodinu jako zázemí a útočiště
- zvládat rozdíly v komunikaci s dětmi a dospělými
- mít základní sociální dovednosti
- umět se chránit před cizími lidmi
- mít základní zdravotní návyky
- umět si správně zorganizovat svůj volný čas
- umět rozlišit léky a návykové látky
- znát přesné informace o alkoholu, tabáku a dalších návykových látkách
- znát následky užívání návykových látek
- umět odmítat
- stupeň
Práce na druhém stupni je velmi náročná na koordinaci tak, aby byla probrána všechna témata, ale aby nedocházelo k jejich překrývání a přesycení žáků informacemi. Při práci
s tématy využíváme metod výkladu, samostatné práce, práce s médii, projektové vyučování, skupinové práce, besed, přednášek.
Žáci před opuštěním ZŠ mají znát a umět:
- pojmenovat základní návykové látky,
- znát jejich účinky na lidský organismus,
- orientovat se v problematice závislosti,
- znát základní právní normy,
- vědět, kde jsou kontaktní místa pro danou problematiku,
- posilovat své sebevědomí,
- správně se rozhodovat, odmítat,
- zaujímat zdravé životní postoje,
- orientovat se v problematice sexuální výchovy,
- bránit se různým formám násilí, vědět, kde hledat pomoc,
- zvládat základní sociální dovednosti.
PRIMÁRNÍ PREVENCE V RÁMCI ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Prioritou je pro nás objednávat preventivní programy zaměřené na alkohol, netolismus, aktuální drogy a jejich rizika, rizikové sexuální chování, šikanu a další.
Chceme pokračovat ve spolupráci s PČR Blansko (přednášky na téma kyberšikana a kriminalita, návykové látky).
SPOLUPRÁCE S RODIČI A VZÁJEMNÁ INFORMOVANOST
Problémy spojené s drogami a dalšími formami rizikového chování je třeba řešit ve vzájemné spolupráci. Pro zajištění efektivity programu je důležitá informovanost rodičů a žáků. Rodiče jsou informováni na třídních schůzkách, na webových stránkách, prostřednictvím informační nástěnky. Rodiče mohou využívat konzultační hodiny školního psychologa, ŠMP a výchovného poradce.
Minimální preventivní program vychází z materiálů MŠMT:
• Vyhláška č . 116/2011 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
• Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně
nadaných
• Zákon č. 379/20015 Sb., k ochraně před škodami působenými tabákem, alkoholem, návykovými látkami
• Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže – č.j. . 21291/2010-28
• Metodický pokyn k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních - č.j. MSMT-21149/2016)
• Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví – č.j.10 194/2002-14
Zpracovala: Mgr. Renata Kabrhélová,
(metodik prevence)